Het kerstseizoen is dé tijd van het jaar om lekker te gaan shoppen. Niet alleen voor je geliefden, maar ook om jezelf even lekker in de watten te leggen. En dat is dit jaar – ondanks COVID-19 – niet anders. Alleen heeft de pandemie heel wat veranderd in ons winkelgedrag. Deze nieuwe gewoontes kan je perfect gebruiken om je kerstadvertenties creatief leven in te blazen. In deze blog willen we je alvast inspireren met enkele ideeën.
Als je onze eerdere blog al gelezen hebt, dan ben je al goed op weg om van je eindejaar campagne(s) een echte hit te maken! Zeker als je ook nog eens de 5 marketingtrends voor deze Kerst opvolgt. Maar dan moet je ook nog nadenken over de (creatieve) uitwerking van je kerstadvertenties en dat kan best moeilijk zijn. Zeker in deze onzekere tijden – dank je wel, COVID-19 – moet je nog meer out of the box denken.
Het coronavirus heeft namelijk de manier waarop we leven, winkelen en communiceren veranderd. Hierdoor vertrouwen mensen meer dan ooit op technologie. Dat geldt vooral voor Gen X (geboren tussen 1965 en 1980) en de Baby Boomers (geboren tussen 1946 en 1964) als je spreekt over mobiel, e-commerce of messaging.
Dus hoe kan je nu al die (nieuwe) online shoppers deze eindejaar periode inspireren om bij jou cadeautjes te kopen?
12x inspiratie
1. Maak ‘how to shop online’-filmpjes
Door de coronacrisis zijn fysieke shoppers digitale shoppers geworden. De jonge generatie zal misschien wel naadloos zijn weg vinden in je webshop, maar oudere gebruikers hebben soms wat begeleiding nodig voor deze nieuwe online ervaring.
Laat online shopping aanvoelen als de real-life experience. Zorg voor duidelijke informatie over de digitale winkelervaring, zoals ‘hoe betaal je veilig online?’ en policies over leveringen en retourneren. Je kan bijvoorbeeld filmpjes maken over click & collect of welke opties er zijn om aankopen in te pakken als cadeau.
Je kan deze video’s plaatsen in je Stories en op je Feed om zo je doelpubliek te gidsen doorheen je webshop.
2. Zorg voor inspiratie met een Christmas Gift Gids
Kerstshoppen is voor niemand gemakkelijk. En to be honest: waar haal je na al die jaren nog inspiratie voor een cadeautje voor je mama, broer of lief? Vroeger bladerde je enthousiast reclamefolders door op zoek naar hét perfecte geschenk. Die liggen vandaag misschien sneller in de papiermand dan in je brievenbus.
Gelukkig biedt Facebook genoeg mogelijkheden om creatief uit de hoek te komen en mensen te inspireren tijdens hun cadeautjesjacht. Je kan bijvoorbeeld een gids of speciale gift shop categorie maken met leuke kerstgeschenken voor hem of haar, voor moeders of vaders, voor broers of zussen, voor grootouders of voor collega’s. Een mooi voorbeeld hiervan is de Gift Shop van Goldfish, leuke cadeau-ideetjes voor iedereen in één categorie samengevat.
Advertentie formaten zoals Collectie en Instant Experience bieden heel wat mogelijkheden om een mooie gids in ware lookbook stijl te maken met heel wat inspiratie.
3. Maak en promoot surpriseboxen
Mensen doen meer en meer aan self gifting. In periodes zoals deze, verdienen we zelf ook iets. Een leuke manier om hierop in te spelen is door surpriseboxen te maken. Het hoeft natuurlijk niet persé een cadeau voor de persoon zelf te zijn, het kan ook voor vrienden of familie. Speel in op het feit dat ze beperkt zijn in aantal, de prijs is hier doorslaggevend. Maak er een originele kerstadvertentie voor en we garanderen je, ze zullen in no time uitverkocht zijn.
Dit format werkt het best als Collectie, Instant Experience of Shopping advertentie in je feed.
4. Zorg voor nieuwe levenservaringen
Steeds meer mensen brengen hun tijd door thuis en dat betekent dat ze tijd hebben om nieuwe skills te leren zoals koken en knutselen, maar ook om hun huis wat op te frissen en opnieuw in te richten.
Help tijdens de feestdagen shoppers hun nieuwe interesse in mode, home deco, koken en muziek te omarmen door nuttige content te maken of gratis accessoires te geven bij aankoop van een product of dienst. Zo kunnen Messenger Bots erg behulpzaam zijn om iemand te helpen zoeken naar het perfect cadeau terwijl Stories een goede manier zijn om raad te geven of een live quiz te organiseren.
Dit format werkt het best op je Feed, Stories, Messenger of Click to Messenger.
5. Geef gepersonaliseerd shoppingadvies
Eén van de voordelen van in het echt winkelen is dat je persoonlijk advies kan vragen aan de verkoper. Dit kan je online doortrekken door een behulpzame, relevante en interactieve online ervaring na te bootsen.
Zo kan een poll advertentie helpen om engagement te creëren met online shoppers. Stel vragen over hun smaak en voorkeuren. Die antwoorden kan je dan gebruiken om relevante producten te tonen met een Instant Experience.
6. Organiseer een virtuele koopjesjacht
Dit jaar gebruiken mensen hun mobiele toestellen op een nieuwe en verschillende manier om hun twee werelden samen te brengen, verbonden te blijven met elkaar én om leuke ervaringen te delen.
AR ads zijn een leuke en vernieuwende manier om thuis nieuwe dingen te passen (bv. het passen van een bril) of om te kijken of een decoratiestuk in hun huis past. Je kan AR-effecten ook gebruiken om op feestelijke lekkernijen of virtueel speelgoed te jagen. Door je camera te bewegen, kunnen mensen verborgen producten toevoegen aan hun winkelmandje en hiervoor beloond worden met een kortingscode. Dus creëer een leuke AR kerstadvertentie tijdens de feestdagen voor dat tikkeltje extra ;-).
Dit format werkt het best met AR ads, maar evengoed in Stories of op je Feed.
7. Laat boodschappen thuis leveren
Online winkel diensten zijn de laatste maanden zo populair geworden dat de tijdssloten voor leveringen soms weken op voorhand vol zitten. Als merk heb je de kans om nu je klanten te helpen hun boodschappen voor het eindejaar te regelen, zodat ze zeker zijn dat ze alle ingrediënten in hun huis hebben voor hun feestmaaltijd.
Creëer click naar WhatsApp of Messenger advertenties zodat mensen zich kunnen registreren voor het ontvangen van notificaties wanneer er nieuwe tijdssloten beschikbaar zijn.
Dit format werkt het best met Stories, Messenger Bot en Click to Messenger.
8. Live shoppen vanuit je luie zetel
Veel mensen geven in deze tijden de voorkeur aan online shopping online – en dat zonder de hulp van een vriendelijke verkoper. Je kan het plezier van shoppen ook overbrengen op Facebook en Instagram door een verkoopster bijvoorbeeld real-time advies te laten geven, producten te demonstreren of een modeshow met de nieuwe feestcollectie te tonen. Dit is een leuke manier om nieuwe producten te tonen of gelimiteerde promoties te tonen tijdens de feestdagen bijvoorbeeld.
Dit format werkt het best op Facebook Live, Stories (live) of met Poll advertenties.
9. Jouw cadeau, jouw deal
Tijdens de eindejaar periode worden er steevast heel wat geweldige deals gelanceerd. Als adverteerder of merk is het moeilijk om tussen al die aanbiedingen op te vallen en jouw doelgroep te bereiken.
Maak van elke mega verkoopdag (zoals Black Friday) een persoonlijke verkoopdag. Gebruik creatieve uitvoeringen om verschillende boodschappen te verspreiden op basis van verschillende interesses.
Dit format werkt het best met Dynamische Advertenties in je Feed.
10. Teleshopping, maar dan op social
Zoals we al schreven, worden mobile devices steeds meer gebruikt om twee werelden samen te brengen en unieke ervaringen te beleven. Haal je inspiratie uit de teleshopping reclames op televisie en maakt er een live versie van met jouw producten. Je kan hiervoor influencers of een talentvolle, spontane werknemer gebruiken die enkele afleveringen presenteert waarbij kijkers live kunnen reageren. Idee: zet elke episode een ander product of dienst in de kijker.
Je kan dit format het best gebruiken met een Facebook Live en later de video nog eens reposten of vastpinnen op je pagina. Ook met Instagram Live via Stories kan je dit perfect nabootsen!
11. Start lokale samenwerkingen
Zowel grote als kleine bedrijven werden het slachtoffer van het coronavirus. Eerst hebben heel wat winkels maanden hun deuren moeten sluiten en vervolgens kwam er veel minder volk op koopjesjacht.
Door samen te werken met andere lokale winkels in de buurt kan je verkoop op allerlei kanalen boosten. Als kledingwinkel kan je misschien samenwerken met een leuke koffieshop in de buurt. Zo kan je bijvoorbeeld een bon voor een gratis koffie geven bij aankoop in je kledingwinkel en kan de koffiezaak dan weer een bon geven voor een leuke verrassing in jouw zaak.
Met getargette advertenties kan je op lokaal niveau nieuwe klanten naar jouw winkel (en die van je partner) sturen.
Dit format werkt het best in je Feed en Stories op zowel Instagram als Facebook.
12. Feestelijke vrijgevigheid
Hoe je als bedrijf of merk teruggeeft aan de gemeenschap en mensen speelt dit jaar een enorme invloed op de winkeltevredenheid.
Gebruik dit weetje om creatieve kerstadvertenties uit te werken en de transparantie en sociale engagement van je bedrijf te benadrukken. Doneer bijvoorbeeld een deel van de opbrengst om ngo-partnerschappen op te zetten of creëer tijdelijke jobs tijdens de drukke eindejaar periode.
Deze verhalen vertel je het best in je Feed of in je Stories.