Trotse eigenaar van een fantastisch e-book? Dan is je volgende stap je boek promoten naar de juiste doelgroep. En hoe anders kan je dat het beste doen dan via sociale media? In deze blog geven we je 5 praktische tips om je e-book te promoten met Facebook advertenties.
Dankzij de komst van onder andere Facebook is het vandaag makkelijker en goedkoper dan ooit om je e-book naar de juiste mensen te brengen, maar vergis je niet in de kracht van dit sociale media platform. Want als je gewoon gaat schreeuwen “kom en download mijn nieuwe e-book”, wek je geen interesse bij je doelgroep.
Maar hoe moet je het dan wél aanpakken? Zorg eerst en vooral dat je Facebookpagina relevante informatie bevat over je e-book, inclusief wat het publiek eruit kan leren. De beschrijving van je Facebook pagina moet trouwens ook een link bevatten naar je website of de landingspagina als je het aantal downloads van je boek wil stimuleren. Dat is meteen al een eerste tip .
Nadat je Facebookpagina goed is ingesteld, kan je met deze 5 tips meer volgers aantrekken en meer downloads van je e-book genereren.
1. Denk na over de juiste doelgroepen
Natuurlijk wil je dat zoveel mogelijk mensen je e-book leren kennen en downloaden, maar je wil tegelijk ook niet dat je boek in de virtuele prullenmand verdwijnt omdat het niet de juiste mensen aanspreekt. Denk maar zo: een e-book over gezonde voeding zal misschien wel gedownload worden bij mensen die wekelijks fastfood eten, maar zijn dit het soort mensen dat je kan overtuigen om een gezonde levensstijl aan te gaan?
Stel jezelf dus zeker de volgende vragen wanneer je je e-book gaat adverteren op Facebook:
- Voor wie heb je het boek geschreven?
- Wat is het onderwerp van je e-book?
- Zijn er mensen aan wie het boek waarschijnlijk niet zal aanspreken?
2. Maak gebruik van een funnel
Deze tip sluit eigenlijk aan bij de eerste. Wanneer je je doelgroepen hebt samengesteld, maak je vast ook gebruik van koude doelgroepen. Dat zijn mensen die nooit eerder in aanraking zijn geweest met je boek of je merk. Deze groepen worden vaak samengesteld op basis van interesses en gedrag, maar een cold audience kan ook een lookalike zijn van warme doelgroepen zoals engagors of websitebezoekers.
Deze koude doelgroepen ga je eerst funnelen zodat ze niet random de advertentie voor het downloaden van jouw e-book te zien krijgen. Je kan hen eerst bijvoorbeeld een video laten zien en vervolgens een blogpost, zodat ze jou en de achterliggende gedachte achter je boek leren kennen. Vervolgens stuur je deze groep natuurlijk door naar de downloadpagina van je e-book.
3. Sluit mensen uit
De mensen die je e-book al gedownload hebben sluit je natuurlijk het best uit van je advertentiecampagne. Zo zorg je ervoor dat ze niet geïrriteerd raken door je boodschap en dat ze je vervolgens niet meer willen volgen op Facebook. Het is trouwens ook verloren geld als je deze mensen niet uitsluit, want ze gaan je boek niet nog een tweede keer downloaden.
Je kan deze groep mensen wél insluiten wanneer je bijvoorbeeld een nieuw boek uitbrengt over een gelijkaardig onderwerp, want dat zal ze wellicht ook interesseren. Zo zorg je ervoor dat je bestaande lezers ‘warm’ houdt.
4. Zorg voor een passende copy
Je moet je boodschap afstemmen op wat je doelgroep wil, maar het moet ook bij de copy van je boek passen. En nog belangrijker: bij wie je bent. Er wordt vaak geroepen dat je je copy zo kort mogelijk moet houden, maar de laatste maanden merken we een opvallende trend op: mensen willen namelijk geen snackable content meer. Je doelgroep wil relevante content die ertoe doet. Kwaliteit boven vluchtige info dus. Welke copy het best bij je doelgroep en boodschap past kom je te weten door te testen, testen en nog eens te testen. Dat brengt ons meteen bij onze laatste tip in deze blog.
5. Testen en optimaliseren
Last but not least, als de kosten hoog blijken op te lopen (iets met baten en kosten) dan kan je best blijven testen en optimaliseren tot je de juiste combinatie hebt gevonden: lange copy vs. korte copy, copy met en zonder emoji’s, …. Jammer genoeg bestaat er geen magische formule waarmee je onmiddellijk de gewenste resultaten behaalt.
Maar hoe weet je nu of je campagne goed of slecht is? Daarvoor moet je dus op voorhand enkele targets noteren, bijvoorbeeld:
- 150 downloads per maand
- Een gemiddelde maximale kost per download van €1,00
Of je targets haalbaar zijn met het beschikbare budget, kan je het best op voorhand berekenen. Is het niet haalbaar? Dan verhoog je het best je budget of stel je je doelstelling best een beetje bij.
Met deze 5 tips kan je alvast zelf aan de slag met de promotie van je e-book op Facebook. Heb je hulp nodig met het opzetten van je campagne? Vul dan vrijblijvend het contactformulier hieronder in en het Forever After team helpt je graag verder met een strategie en de content creatie.