Denk jij bij goede social copy spontaan aan de edgy posts van bol.com? Dat begrijpen we! Sociale media zijn een belangrijk onderdeel van je marketingstrategie en daar speelt copy een hoofdrol in. Met deze 10 tips voor social advertising schudt je vast vlotteloos een copy uit je mouw.
Iedereen kan schrijven, maar niet iedereen weet hoe ze precies aan social copy moeten beginnen. Een goede tekst die blijft hangen boost je business en laat je merk groeien.
Begin je pas op sociale media of zit je een beetje in het slop? We zetten je alvast op weg met onze beste tips & tricks:
1. Wie is je doelgroep?
Wie wil je bereiken op sociale media? Wie is je ideale doelgroep? Als hulp kan je een IJK-persoon maken waarin je omschrijft wie de ‘perfecte’ klant is:
- Hoe oud is hij/zij?
- Woont hij/zij op het platteland of is hij/zij meer een city boy or girl?
- Wat is de gezinssituatie?
- Wat zijn de favoriete bezigheden van je klant?
- …
Als je IJK-persoon omschreven is, kan je je beter verplaatsen in je (potentiële) klant en weet je wat hij/zij graag wil lezen en weten.
2. Wees persoonlijk
Deze tip sluit aan bij de vorige. Gooi “u” en “uw” overboord. Op sociale media draait alles om persoonlijk contact. Je wil dicht bij je klant staan en je wil die afstand niet vergroten.
3. To the point
Schrijf geen lange teksten en draai niet rond de pot. Een goede copy is kort en krachtig. Probeer je copy te beperken tot maximaal 4 regels, want niemand leest een roman op social media.
4. Versterk je visual
In principe moeten copy en visual ook los van elkaar duidelijk te lezen zijn. De copy versterkt de boodschap van je visual en een goede visual maakt je copy beter.
5. Schrijf actief
Vermijd passieve zinnen. Zeg niet “Instagram gaat shoppen via Insta Stories mogelijk maken”, maar zeg “Instagram maakt shoppen via Insta Stories mogelijk”.
6. Wees positief en betekenisvol
Bepaalde woorden hebben een negatieve bijklank en met woorden als “niet” en “geen” verlies je de aandacht van je doelgroep. Hieronder vind je enkele woorden die je best links laat liggen in je copy:
- Verslaafd/verslaafd zijn
- Misschien
- Hopelijk
- Probeer/proberen
- …
7. Wees slim en grappig
Waarom zijn de berichten van Bol.com grappig? Omdat ze inhaken op de actualiteit en op populaire televisieshows. Remember this one?
Niet elk merk kan zomaar inspelen op wat er zich afspeelt in de actualiteit of op televisie, maar je kan wel altijd leuke woordspelingen maken.
Maar, let op met humor.
8. Call-to-action
Aandacht trekken alleen is niet genoeg. Geef je doelgroep een reden om te reageren op je foto of video. Dat kan door een eenvoudige vraag te stellen. Jammer genoeg bestaat er geen magische formule waardoor mensen gaan reageren, maar nieuwsgierigheid opwekken werkt meestal wel!
9. Varieer je woordkeuze
Voor één woord bestaan er minstens nog twee andere woorden. Gebruik synoniemen om te vermijden dat je drie keer hetzelfde leest in je copy. Een post op sociale media is immers al kort genoeg.
10. Teamwork
Laat je copy eens nalezen door een collega, slaap een nachtje over je idee en herlees. Een fris brein kan je tekst nog net dat tikkeltje beter tweaken. Copy schrijven is geen one(wo)manshow.
Nu is het aan jou! Of voel je dat je toch nog wat hulp nodig hebt? Aarzel dan niet om ons te contacteren via onderstaand formulier.