Instagram takes it all! In 2016 copy-pastete het populaire medium reeds Snapchat in de app met Insta Stories. Anno 2018 lanceert Instagram IGTV, een ingebouwd videokanaal, waarop je video’s van wel 60 minuten kan uploaden. Betekent dat het einde voor YouTube of is die apocalyps nog lang niet in zicht?
Er is nog geen reden tot paniek. Voorlopig laat Instagram TV slechts enkele bepaalde Instagram content creators toe om lange video’s te uploaden. De overige 99% van de gebruikers moet het doen met 10 miezerige minuutjes op het nieuwe kanaal. Influencers en merken kunnen dus nog niet onmiddellijk helemaal overschakelen van YouTube naar IGTV.
Kevin Systrom, CEO van Instagram, benadrukt ook dat Instagram TV vooral van hoge kwaliteit, mobile first en toegankelijk is. Dat betekent dat je enkel verticale video’s op het kanaal te zien zal krijgen. Verticale content staat meteen in schril contrast met de overwegend horizontale video’s op YouTube.
De verticale content maakt het voor IGTV meteen al moeilijk om te concurreren met YouTube of Netflix. Video’s en series worden nog steeds horizontal bekeken. Daarnaast heeft Instagram ook nog (!) niet de ambitie om originele content te gaan inkopen. IG Original series en films moet je dus niet meteen verwachten.
Net als Instagram zelf, richt IGTV zich ook vooral op jongeren. In een eerste fase van de roll out zullen er nog geen advertenties worden getoond, maar lang zal dat vast niet duren. In lange video’s kruipt immers heel wat tijd én geld en zonder advertenties zullen content creators geen geld verdienen.
Intussen kan je als merk vast wel al overwegen om op IGTV ook aanwezig te zijn. Hier vind je alvast 9 tips die je kunnen helpen om leuke en interessante content te maken op je kanaal:
1. Introductie
Instagram TV is het ideale platform om je merk voor te stellen, te vertellen waar het voor staat en wat men van je kan verwachten. Steek hier wat meer tijd in, omdat je een goede eerste indruk wil maken op je (nieuwe) volgers.
2. Recyclage
Creëer een goede basiscontent voor je kanaal door de populairste of leukste content van je Insta Stories te hergebruiken.
3. Interviews
Breng je iets nieuws uit op de markt? Of heb je groot nieuws te vertellen? IGTV leent zich uitstekend om echte mensen voor de camera te stellen.
Een tip: niet te veel editen, want jonge mensen kijken veel liever naar echte beelden!
4. Tutorials, DIY’s en webinars
Als je een nieuw product hebt of een leuke tutorial, kan je het gewoon tonen op Instagram TV. Mensen houden van tutorials en DIY’s wanneer ze interesse hebben in je merk. Hoe sneller je met deze video’s begint, hoe meer het algoritme mensen naar jouw video’s zal leiden.
5. Vaste waarden
Beschouw IGTV als een volwaardige zender en maak op vaste tijdstippen exclusieve tutorials, blogposts, … voor je kanaal. Als je dit vaak doet, zullen je volgers je account regelmatig bezoeken.
6. Kies de juiste lengte
Hoewel je lange video’s kan maken op Instagram TV, kan je dat in het begin toch beter niet doen. De ideale lengte ligt tussen twee en drie minuten. Hou rekening met je content en je merk wanneer je een video gaat maken.
7. Do not disturb
Zet je smartphone op “do not disturb” wanneer je aan het filmen bent. Zo word je niet afgeleid door inkomende Messengerberichten en vermijd je dat de notificatie geluiden opgenomen worden in je video.
8. Gebruik externe apps
Door andere apps te gebruiken om filmpjes te creëren, word je content nog beter. Vooral Filmic Pro en InShot worden aangeraden door Instagram. Koop ook een externe microfoon aan om ‘ver’ geluid op te nemen.
9. Accessoires zijn key
Er wordt vaak onderschat hoeveel tijd en geld in het creëren van content steekt. Investeer daarom in verschillende lenzen – van macrolenzen tot fish eye – en een tripod om een stabiele video te maken. Die accessoires hoeven echt niet superduur te zijn.
We zijn alvast benieuwd naar wat IGTV voor ons nog in petto zal hebben de komende maanden. Wat zijn jouw voorspellingen?