Bye 2020 and hello 2021 ??. We kunnen niet ontkennen dat de corona-crisis een enorme impact heeft gehad op bedrijven. En helaas, nog steeds heeft… Iedereen vraagt zich af of 2021 er beter uit zal zien, of ze hun digitale marketingstrategie moeten aanpassen en waar ze vooral op moeten inzetten. Wij hebben voor jullie enkele trends voor het nieuwe jaar op een rijtje gezet.
Trend 1 – Social media wordt hét kanaal voor verkoop
Social media zal niet langer meer het kanaal zijn om producten te ontdekken, maar ook om producten aan te kopen. Social media platformen zoals Facebook maken het de consument steeds makkelijker om een product te ontdekken en vervolgens ook aan te kopen op Facebook. En dat zonder het platform te moeten verlaten. Aangezien in 2021 de e-commerce alleen nog maar zal stijgen, zullen bedrijven zich hieraan moeten aanpassen.
Trend 2 – Geïnformeerde kopers willen kopen van geïnformeerde merken
Bedrijven zullen verder moeten gaan dan enkel te personaliseren op leeftijd en interesse. Consumenten verwachten dat merken weten wat ze in het verleden hebben gekocht en wat hen helpt om te bepalen wat ze in de toekomst zullen kopen. Dat allemaal door zich te baseren op de data die de consument deelt met de bedrijven, onder andere door te engagen met de site en social mediakanalen. De consument verwacht dus dat bedrijven weten wat ze nodig hebben én wanneer ze dat nodig hebben. Het is dus belangrijk dat je goed weet in welke fase van de customer journey de consument zich bevindt. Ga dus retargeten op verlaten winkelmandjes, producten die bekeken zijn, pagina’s die bezocht zijn, etc. Believe us, hier haal je mooie resultaten uit!
Trends 3 – Virtuele events
Virtuele events… iedereen kent het inmiddels. In 2020 waren ze – dankzij één of ander beestje – uiteraard niet weg te denken. Maar ook in 2021 zijn ze niet meer weg te denken. Here’s why: ROI en toegankelijkheid! We hebben enkele lessen geleerd uit 2020. Virtuele events zijn toegankelijker dan offline events. Hierdoor kunnen bedrijven een heel nieuw doelpubliek aanspreken. Denk maar aan de reiskosten die wegvallen of al de tijd die je verliest met je te verplaatsen. Veel bedrijven hebben gemerkt dat er meer mensen deelnemen aan hun virtuele events. Dat wilt natuurlijk zeggen dat er minder kosten zijn en dus een hogere ROI. De truc is om creatief te zijn: interessante sprekers, rijke content en leuke lessen.
Trend 4 – Minder social mediakanalen
Keuzes, keuzes, keuzes… Veel bedrijven zijn bezig met een aantal socialmediakanalen te schrappen. Er zijn zoveel platformen de dag van vandaag, dat het quasi onmogelijk is om op ze allemaal even relevant te blijven. Daarom zijn er veel zaken die hier keuzes hebben in gemaakt. Het is niet alleen een populaire keuze, maar het is ook gewoonweg noodzakelijk. Ook dit is een trend die zal verdergezet worden in 2021.
Trend 5 – live interacties
Zoals we eerder al zeiden, zijn virtuele events enorm populair geworden. Maar hier wordt vaak de fout gemaakt om het te broadcasten en zo krijg je een one-way communicatiepatroon. Virtuele events kunnen evengoed live doorgaan. Mensen kunnen vragen stellen, waarop je vervolgens kan inspelen. Natuurlijk kunnen er altijd onverwachts problemen opduiken, maar wat je terugkrijgt is zoveel meer waard dan deze risico’s.
Trend 6 – AR in digital engagement
AR what? ? Augmented reality houdt in dat je op een realistische manier visuele elementen aan beelden toevoegt. Denk maar aan de nieuwe technologieën waar je virtueel een bril kan passen op jouw gezicht, of jouw kamer kan filmen en kijken hoe een bepaald meubel hier in past. Er wordt al langer gesproken over AR binnen de digitale marketing. Maar momenteel is het écht a matter of time. Dus laten we zeggen: 2021 is het jaar om hier meer over te leren en te kijken hoe AR in de huidige digitale assets kan gebruikt worden.