Je kan er niet naast kijken: emoticons zijn echt overal aanwezig. Niet alleen op sociale media, maar ook in sms’jes tot zelfs in e-mails. Het is een vorm van non-verbale communicatie die je kan meegeven zonder dat je elkaar echt hoeft te zien. Emoji’s versterken niet enkel privégesprekken, maar kunnen ook de boodschap van je bedrijf of merk extra in de verf zetten. Maar hoe ga je hier het best mee om als bedrijf?
We leven meer en meer online, maar via tekst alleen kan je boodschap soms wel eens verloren gaan of verkeerd begrepen worden. In onze virtuele wereld zijn we dus op zoek naar een manier om onze visuele expressies over te brengen en dat doen we door een overvloed aan emoji’s te gebruiken.
Ze voegen een gevoel toe aan je boodschap, waardoor anderen je bericht beter en sneller begrijpen. Bovendien begrijpt iedereen wat je bedoelt, omdat emoji’s zo universeel zijn. Bye bye taalbarrière! Wist je trouwens dat mensen beelden (zoals emoticons en gifs) 60.000 keer sneller verwerken dan tekst?
Zijn emoji’s echt belangrijk voor je merk?
Net zoals je emoticons gebruikt in privégesprekken om je gevoel over te brengen, kan je ze ook gebruiken om een persoonlijke touch te geven aan je commerciële boodschap. Maar het is wel goed om rekening te houden met verschillende factoren, zoals:
- Past het gebruik van emoji’s bij je merk?
- Gebruikt mijn doelgroep emoticons?
- Ondersteunen smiley’s de boodschap die je wil overbrengen?
Het is ook belangrijk om de betekenis van de emoji die je wil gebruiken te kennen. De perzik emoticon, bijvoorbeeld, is een uitstekend voorbeeld van hoe één emoji verschillende betekenissen kan hebben. Kijk maar hieronder:
Om zeker te zijn van de betekenis van een emoji, kan je best Emojipedia gebruiken. Maar vergeet zeker niet dat bepaalde emoji’s voor sommige mensen een andere betekenis hebben en daardoor dus ook jouw boodschap anders zullen interpreteren.
Hou daarnaast ook rekening dat dezelfde emoji er op een ander besturingssysteem of toestel er anders kan uitzien.
Kan een emoji je boodschap waardevol maken?
Ja! Maar hou het vooral kort en krachtig. Emoji’s zijn in de eerste plaats een aanvulling op jouw boodschap, geven extra info of versterken je boodschap. Vermijd een overkill aan emoticons en gebruik ze zeker niet als vervanging van je boodschap.
Het is ook handig om te weten welke emoji’s jouw doelgroep op welk platform gebruiken en welke emoticons de meeste reacties opleveren. Op Instagram was in 2017 de camera de meest gebruikte emoji. In Messenger en op Facebook werd het ‘gezicht met tranen van geluk’ het vaakst gebruikt.
In persoonlijke gesprekken worden vooral gezichtemoji’s gebruikt om uit te drukken hoe iemand zich voelt. Bedrijven en merken gebruiken daarentegen emoticons die opvallen en die emotionele reacties oproepen bij hun doelgroep. Emoji’s die zowel mensen als bedrijven veel gebruiken zijn ❤️ ? en ? .
Daarnaast willen we zeker nog toevoegen dat emoticons voor een hogere engagement kunnen zorgen. Denk maar aan Facebookberichten waarbij ze vragen om te reageren met emoji’s om je voorkeur uit te drukken. Als merk kan je emoji’s tot slot ook gebruiken in je persoonlijke communicatie met klanten op social media.
Last but not least
Wees consistent in je emojigebruik. Weet wanneer je luchtige berichten kan plaatsen en wanneer een emoji helemaal niet past. Stel dat je werkt voor een ziekenhuis en je plaatst ziekte gerelateerde berichten met grappige emoji’s die hun tong uitsteken, dan kan je je doelgroep wel eens verliezen.
Gebruik jij als merk al emoji’s? Of weet je niet goed hoe je ze moet integreren in je communicatie op social media? Geen nood. Wij bij Forever After zijn ervaren emoji users en met een rasechte millenial in ons midden, kunnen we je vast verder helpen. Aarzel dus niet en neem contact op via onderstaand formulier voor een gezellige babbel!